Stevan St. Mokranjac: Prve šest RukovetI

Stevan St. Mokranjac: Six Premières Guirlandes



Stevan Stojanovic Mokranjac

Stevan Mokranjac je jedan od najznacajnijih srpskih kompozitora do danas. Roden je u Negotinu 1856. godine, umro u Skoplju 1914. Njegove svetovne i duhovne horske kompozicije utkane su u kulturno i muzicko naslede naše zemlje i postale su deo istorije ali i svakodnevne muzicke prakse, inspirativan za mlade stvaraoce i izvodace.
Stevan Stojanovic Mokranjac je bio horovodja i pedagog. Uzdizao i organizovao muzicki zivot u Beogradu posle uspešnih studija muzike u Rimu i Lajpcigu; Osnovao muzicku školu Mokranjac 1899. koja i danas postoji i bio njen prvi direktor i profesor teorijskih predmeta. Iskljucivo je vokalni kompozitor i stvarao je na podrucju svetovne i crkvene horske muzike.
Najpoznatija dela 15 rukoveti koje su nastale u rasponu od 26 godina od 1883-1909.) Rukoveti predstavljaju vrstu horskih svita inspirisanih folklorom razlicitih krajeva juznoslovenskog podneblja. Na melodijama i ritmovima iz Srbije i Makedonije nastale su najlepse rukoveti od kojih Deseta, sa temom" Biljana platno belese" predstavlja sam vrhunac Mokranjcevog stvaralastva. Rukoveti sa Kosova , iz Crne Gore i iz Bosne, zajedno sa Primorskim napjevima i originalnom horskom kompozicijom (minijaturom) "Kozar" cine osnovu njegovog svetovnog horskog stvaralastva.
Od duhovnih dela pisanih u pravoslavnoj tradiciji i danas su deo koncertnog repertoara Opelo u fis molu, Liturgija i dr.
Postavivši temelje etnomuzikologije beleženjem preko 300 narodnih melodija iz raznih krajeva zemlje, Mokranjac je otvorio puteve i drugim raznovrsnim delatnostima: bio je istaknuti dirigent Beogradskog pevackog drustva sa kojim je putovao po zemlji i inostranstvu (Rusija, Turska, Bugarska), osnovao je Gudacki kvartet u kome je i sam svirao (1889) i zajedno sa Cvetkom Manojlovicem i Stanislavom Binickim postavio je temelje srpskoj muzickoj pedagogiji, osnivajuži Srpsku muzicku skolu (1899.)

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Stevan Mokranjac est l'un des compositeurs serbes les plus importants à ce jour. Il est né à Negotin en 1856 et mort à Skopje en 1914. Ses compositions chorales profanes ou liturgiques sont tissées dans le patrimoine culturel et musical de son pays et appartiennent désormais tant à l'histoire, qu'à la pratique musicale quotidienne, de jeunes créateurs et interprètes qu'elles inspirent.
Stevan Stojanovic Mokranjac était chef de chœur et pédagogue. Après de brillantes études musicales à Rome et à Leipzig, c'est à Belgrade qu'il fonde en 1899 l'Académie de musique Mokranjac, qui existe toujours, et dont il fut le premier directeur et professeur de théorie musicale. Il composa exclusivement dans le domaine de la musique vocale et de la musique chorale profane et liturgique
Ses œuvres les plus connues sont les 15 "rukovets" qui furent créées en l'espace de 26 ans, de 1883 à 1909. Les rukovets représentent un type de suites chorales inspirées du répertoire de différentes parties du monde slave du sud. C'est sur des mélodies et des rythmes de Serbie et de Macédoine, que les plus belles "brassées" furent créées; Avec la Dixième "rukovet" sur le thème de "Biljana platno beleše" Mokranjac atteint le sommet de sa créativité. Le répertoire du Kosovo, du Monténégro et de Bosnie, ainsi que les chants du Littoral adriatique et l'improvisation chorale dite "Kozar" constituent la base de ses travaux en matière de chant choral profane.
Parmi ses œuvres liturgiques écrites dans la tradition orthodoxe, citons "Opelo" en fa dièse mineur, "Liturgija" qui sont encore souvent jouées en concert.
Après avoir jeté les bases de l'ethnomusicologie (en notant plus de 300 mélodies folkloriques de diverses régions du pays), Mokranjac a innové dans bien d'autres domaines : Il fut un chef éminent à la tête de la Société Chorale de Belgrade avec qui il a parcourut la Yougoslavie et à l'Europe (Russie, Turquie, Bulgarie). il fonda un Quatuor à cordes où lui-même jouait (1889) et, avec Cvetko Manojloviić et Stanislav Binićki, il jeta les bases de la pédagogie musicale serbe en fondant l'Académie de musique serbe (1899).

Prva Rukoveti - Première guirlande

Druga Rukovet - Deuxième guirlande

Treca Rukovet - Troisième guirlande

Četvrta Rukovet - Quatrième guirlande

Peta Rukovet - Cinquième guirlande

Šesta Rukovet - Sixième guirlande

Rukoveti
Naziv rukovet (fr. "javelle", 3 ili 4 šake pšenice) potiče iz narodnog jezika i trebalo bi da simbolizuje muzičku kompoziciju različitih pesama različitih naroda. Rukoveti se u srpskoj upotrebi primenjuju kao muzički termin ili sinonim za rapsodije na osnovu narodnih pesama. Forma Rukoveti zasnovana je na delu Kolo srpskog kompozitora Josifa Marinkovića. kompozicionih principa.
Za sastavljanje Mokranjčevih Rukoveti razvijeni su sledeći principi:
Prerađene narodne pesme prvo su morale da zadovolje visoke muzičke kriterijume. Nastala je zbirka od ukupno 500 pesama. Narodne pesme su klasifikovane prema temama ili prema mestu nastanka.
Mokranjac je pridavao veliki značaj stvaranju koherentne celine od raznih narodnih pesama. Bio je inspirisan drugim cikličnim oblicima muzike kao npr B. svita ili sonata. Prepletom brzih i sporih narodnih pesama i tužnih i veselih narodnih pesama, Mokranjac je uspeo da stvori raznovrsnu i dinamičnu kompoziciju. Pozajmivši od Marinkovića, Mokranjac u prve dve rukoveti koristi raznovrsnost narodnih pesama, za razliku od kasnijih, koje su uglavnom ograničene na nekoliko tema.
Narodne pesme nisu smele da izgube izvornu melodiju. Mokranjac je, pre, insistirao na detaljnoj obradi polifonijom ili kontrapunktom.
U slučaju Rukoveti treba istaći i psihološku vezu između reči i muzike. Mokranjac tako stvara ekspresivan dijalog između muških i ženskih glasova, kao što je to uobičajeno u operi. Peti i jedanaesti Rukovet smatraju se uspešnim primerima.



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Le mot rukovet ("javelle"= 3 ou 4 poignées de blé, 7 javelles donnant une gerbe) vise à rendre compte de la combinaison musicale de chants propres à différents peuples. Les "Rukoveti" sont passées dans le vocabulaire musical serbe comme synonyme de rhapsodies bâties à partir de chants anciens. Les Rukoveti sont dans le droit fil du recueil "Kolo" du compositeur serbe Josif Marinković.
Les principes suivants ont été appliqués par Mokranjac dans l'élaboration de ses "Rukoveti":
Les chants retenus devaient avant tout satisfaire à des critères musicaux élevés. 500 chants au total furent retenus et présentés rangés tantôt par thèmes, tantôt par origine géographique.
Mokranjac attacha une grande importance à créer un ensemble cohérent à partir d'une diversité de chants. Il s'inspira d'autres formes cycliques de musique telles que la "suite" ou la "sonate". En faisant interagir des chansons folkloriques rapides avec d'autres lentes et des chants tristes avec d'autres joyeux, Mokranjac a su créer un ensemble varié et dynamique. S'inspirant de Marinković, Mokranjac utilise toute une palette de chants folkloriques dans les deux premières rukoveti, alors que, dans les dernières, il se limite généralement à quelques thèmes.
Les chants retravaillés ne devaient en aucun cas s'écarter de la mélodie originale. Au contraire, Mokranjac s'est astreint à un traitement scrupuleux de ces données par la polyphonie ou le contrepoint.
Dans une "Rukovet", il convenait en outre d'insister sur le lien psychologique entre paroles et musique. Mokranjac crée ainsi un dialogue expressif entre voix masculines et féminines, comme cela est d'usage à l'opéra. Les cinquième et onzième Rukovet sont de ce point de vue, particulièrment réussies.