Hermès Triomphant

Triumphing Hermes

par/by Michel Galiana

1933 -1999



INTRODUCTION Une partie des sonnets réunis dans ce manuscrit furent publiés dans "Le songe du verger". Ils ont en commun leur caractère mystérieux, voire "hermétique" (proprio sensu pour certains d'entre eux). Le sonnet chez Michel Galiana est une structure très stricte composée de 14 vers de 12 ou 11 pieds répartis en 2 quatrains suivis de 2 tercets. Pour les rimes, il s'impose parfois une sujétion non prévue dans le schéma fixé par Théodore de Banville (ABBA ABBA CCD EDE), en s'obligeant à reprendre les rimes du premier tercet dans le second, tout en en modifiant l'arrangement: ABBA ABBA CDC DDC, ABBA ABBA CCD DCD, ABBA ABBA CCD CDD, etc...

  • La naissance de la lyre
  • Le printemps dans un jardin italien
  • L'été sur le Grand Canal
  • L'automne dans un jardin de Kyoto
  • L'hiver au Palais d'Eté de Pékin
  • Le chant d'oiseau
  • Hermès triomphant
  • Tentation
  • Le faussaire
  • Jardins
  • La forêt
  • Le nautonier
  • Hermès parle

  • INTRODUCTION The sonnets collected together in this manuscript were in part published in "The Dream in the Orchard". They have in common a mysterious, "hermetic"character, in the full meaning of the word for some of them. Michel Galiana's sonnets have a strict structure made up of 14 lines of 12 or 11 feet, grouped together into two quatrains followed by two tercets. As to the rhymes he sometimes sets himself a constraint the theorists of French sonnet, had shunned when they laid down the diagram:(ABBA ABBA CCD EDE) and made a point of using the same rhymes, arranged in different ways in both tercets: ABBA ABBA CDC DDC, ABBA ABBA CCD DCD, ABBA ABBA CCD CDD, etc...

  • The Birth of the Lyre
  • Springtime in an Italian Garden
  • Summer on the Grand Canal
  • Autumn in a Garden of Kyoto
  • Winter in the Summer Palace in Pekin
  • The Bird's Chant
  • The Triumph of Hermes
  • Temptation
  • The Forger
  • Gardens
  • The Forest
  • The Helmsman
  • Hermes Speaks
  • Michel Galiana